ENDÜLÜS

Granada – El Hamra Sarayı duvarından Allah yazan ayet parçasından

Araplar tarafından İspanya için kullanılan ve ülkelerinden tamamen çıkarılmalarından sonra İspanyolca’ya “Andalucia” olarak geçmiş, eskiden yalnızca Müslüman İspanyası anlamında kullanılmıştır. . sözlerle yalnızca sınırlı bir kısmını ifade edebileceğim Endülüs Tüm Batılı filozofların yetiştiği, İslam medeniyeti için zamanının kutsal ve ruhsal beldesi dilsiz kaldım içinde bir süre .. Endülüs; Gemileri yakanlarındır demiş bir yazar. . üzerimizde bu etkiyi bıraktığı için müteşekkirim Benim Endülüs’üm Madrid’ten başlayıp ;

CORDOBA

Kurtuba Camii-Mezquıta

Gece Madrid’ten otobüse biniyorum ayrı heyecan içerisindeyim. . Dünyanın en hüzünlü şehrine doğru yola çıkıyorum sabahın ilk saatlerinde Cordoba’dayım. . ılık bir hava öğlene doğru belli ki sıcaklık daha da artacak . . şehre Endülüs uygarlığının en eski camiisi günümüzde katedral olarak kullanılan “Mezquıta Kurtuba Camii” için gidiyorum .. yollar ıssız tenha Akdeniz’in en sıcak ülkelerinden biri saati kaç olursa olsun tüm sıcaklığı iliklerinize kadar hissettiriyor Camii’ye girişler sabah 08:00-09.30 arası ücretsiz. .

Bundan yararlanmak için Cordoba sokaklarına karışıp eski sokakları arşınlıyorum. . Tarihe yolculuk yapar gibi dönemin filozofların sokakların kenarlarında oturmuş düşüncelere daldığını hayal ediyorum. . Şiirsel ve İlahi bir mimari ile karşı karşıyayım. . Camii’ye girişler başladığında içine girdiğimde hayal etmeye başlıyorum yaklaşık 850 sütunun taşıdığı harika bir taşıma sistemi ve kandiller. . zamanında tonlarca zeytinyağı ile kandillerinin süslediği tamamlandığında 23 bin metrekarelik yapısıyla İslam mimarisinin en büyük yapısı olması. . 13. yy da Müslümanların elinden çıkıp içerisine katedral inşa edilmeye başlansa da görkemini yitirmemiş. .

Şehri turlamaya başlıyorum Roma dönemine ait köprüden geçerken şehre
kuşbakışı bakıyorum da bu şehirde İnsanlar ya koşuyor ya da yürüyor
yürüyemeyenler bile çaba içinde. . Endülüs diyorum Endülüs etkisi köklerden
geliyor bu istek bu güç . .

Endülüs huzurun bir diğer adı olarak hafızama ve kalbime kazınırken yediğim
kurabiyelerin parçaların yere düşmesiyle oturduğum yere karıncalar toplanıp
kurabiyelerden nasiplenmeye başlıyor, Yarabbim diyorum hepimiz nasibimiz
kadarız hayatta bir hayalin daha perdelerini aralayıp yoluma devam ederken. .

GRANADA

Cordoba’ya 4 saatlik mesafede yer alan Emevi Devleti’nin önemli şehirlerinden olan döneminde Şehirlerin Gelini olarak bilinirmiş, Granada’nın en önemli yapıtı “Alhambra Sarayı” başında bulunan Nazari Hanedanlığı tarafından inşa edilmiş, dünyada cenneti tasvir etme amacı tasıyan saraylar dizisinden oluşmakta içerisinde Nasrid Palace ve GreenLife bölümlerinden oluşmakta. . yapıya daha önce biletimi almıştım.. Endülüs rüyama bu yapıdan devam ediyorum.. çok şey hissettiğim içime işleyen sözcüklerle ifade edemeyeceğim anlar. . Saray duvarlarında “Allahtan başka galip yoktur” ayetleri bu görkem ve şatafatın içinde galip olanın bilinçli bir şekilde önce duvarlara sonra da ruhlara nakşedilmesi. .

5 saatimi alan El hamra Ziyaretim sonrasında Granada sokaklarına karışıyorum, görmeyi çok istediğimiz, keşfetmeyi çok istediğimiz yerleri insanları görmek bizde farklı bir his bırakıyor hüzün ve sevinç karışık. . gerçekleşmek duygusu insanda anlamsız duygular uyandırıyor.

Not: El Hamra Sarayına gitmeden giriş biletlerini almakta fayda var, her gün sınırlı sayıda insanlar içeri girebiliyor.

Granada Sokakları insanın damağında ayrı bir tat bırakıyor. .

Granada; Albaicin, Sacromonte ve Camii ziyaretiyle biterken yeni bir gün bileti için selam yolluyorum evrene . .

SEVILLA

Plaza de Espana

Keşifler Çağının Altın Şehri Sevilla. .

Benim de kendimi çok sorguladığım kendimle bolca konuştuğum çok hastalanıp kendimi çok kötü hissetsem de türlü dersler ve anlamlar bulduğum Keşif şehri. . Cristof Colomb’un dünya seferine çıktığı, Cervantes’in ünlü romanı Don Kişot’u yazdığı güzel şehir. . hava çok sıcak sokaklarda çeşmelerden su içmek serbest ben çölde kendini arayan bir bedevi gibi her yerde su içiyorum. . Sevılla’nın sokaklarına karışırken gün Alcazar Sarayı ile başlamış oluyor . .

Saray; 1366’da hizmete girmiş, 700 yıl İspanyol kralları bu sarayda yaşamış, dünyayı keşfedecek denizciler Cristof Colomb dahil bu saraydan uğurlanmış, Saray’da Elhamra dan etkiler söz konusu olup Arapça yazılar ve ayetler bulunmakta. .

Sevilla’da saraydan sonra sokaklara karışıyorum. . şehrin tüm tarihi noktalarına uğradıktan sonra Plaza de Espana en sevdiğim yer olduğu için günün en büyük bölümünü orada geçiriyorum. . Sevılle’de cok hastalanıp bütün gece istifra etmem odamda olan herkesi endişelendirse de kendimi çok dinleyip kendimle alakalı önemli kararlar aldığım Endülüs yolculuğumda çok ağrılar yaşasam da büyük şükürlerle yola devam ediyorum.

Endülüs Bir değil Bin demekti . . ve en büyük yolculuklarımız kendimizeydi en önemli tarihi hazine ise içimizde saklı kalanları keşfetmemizdi. .

Yorum bırakın